Czym jest franczyza? W dużym skrócie, jest to gotowy model biznesowy, z którego możesz korzystać po nawiązaniu współpracy z siecią franczyzową. Brzmi prosto, prawda? Ty dostajesz pomysł na biznes i logo marki, która jest już rozpoznawalna, a w zamian sieć się rozwija i zarabia także na Twojej placówce. Jednak zanim uznasz, że jest to idealna biznesowa symbioza, dowiedz się dokładnie, jakie są plusy i minusy bycia franczyzobiorcą. Poniżej krótkie podsumowanie.
Franczyza – jak korzystasz?
Współpraca na zasadach franczyzy łączy się z wieloma korzyściami, które pomogą Ci wystartować w biznesie. W normalnej sytuacji, wszystkiego musisz uczyć się samodzielnie i do tego od zera budować markę. Tymczasem współpracując z siecią partnerską, masz wsparcie niemal na każdym kroku. Dostajesz podręcznik operacyjny, dzięki któremu wiesz jak działać, przechodzisz szkolenia, dostajesz wskazówki w jaki sposób wyposażyć i obrandować placówkę, a często również możesz liczyć na pomoc w rekrutacji pracowników czy wynegocjowane wcześniej, korzystne warunki dostaw produktów. Co więcej, działasz pod szyldem, który klienci już znają, a zatem nie musisz walczyć o ich zaufanie jako anonimowy przedsiębiorca.
Franczyza – na co lepiej uważać?
Niestety, jeśli zdecydujesz się na franczyzę, musisz zdawać sobie sprawę z istnienia pewnych minusów tego konceptu. Po pierwsze, zanim przystąpisz do sieci, dowiedz się dokładnie, jakie opłaty musisz uiścić w zamian za wsparcie. Być może będzie to tylko opłata licencyjna plus koszt inwestycji, ale może się również okazać, że zapłacisz procent od miesięcznego dochodu. Druga kwestia to reputacja marki. To świetnie, że zaczynasz jako przedstawiciel rozpoznawalnego brandu, ale musisz liczyć się również z tym, że będziesz ponosić konsekwencje ewentualnego kryzysu wizerunkowego. Przeczytaj więcej na temat zalet i wad franczyzy tutaj https://allebiznes.pl/franczyza-co-to-jest-i-na-czym-polega/. Rozważ dokładnie wszystkie możliwe korzyści i upewnij się, że wybierzesz ofertę współpracy, która sprawdzi się na lokalnym rynku.